Shira Miron

CV

  • since 2024 DAAD-Fellow at the ZfL with the dissertation project Composition and Community: The Extra-Musical Imagination of Polyphony 1800/1900/1950
  • since 2018 doctoral student at the Department for Germanic Languages and Literatures, Yale University
  • 2016–2018 exchange graduate student at the Master Program of Modern German Literature at the  Freie Universität Berlin
  • 2014–2016 graduate student at the Master Program of Modern German Literature at the Hebrew University of Jerusalem
  • 2009–2015 B.Mus. and M.Mus. in piano, Jerusalem Academy of Music and Dance

Fellowships

  • 2022 visiting scholar at Tübingen University
  • 2020 Program for International Guest Scholars (Professur für Neuere deutsche Literaturwissenschaft, Prof. Dr. Bettina Bannasch), Universität Augsburg
  • 2018 DAAD Research Fellow, Freie Universität Berlin

Research Interests

  • Literature and Music
  • Aesthetics
  • Theories of Dialogue and Communication
  • German-Jewish Literature and Culture
  • Theory of Photography

Publications

Peer-Reviewed Articles

  • “Presence as Absence – The Homely and the Unhomely in Jewish Photography under Nazism,” New German Critique 151, 51.1 (2024): 109–142
  • „Vielfältige Epistemologie, zerlegte Heteronomie. Kleists Erzählen in ›Die heilige Cäcilie oder die Gewalt der Musik‹” Kleist-Jahrbuch (2023), 201–226
  • „Das Spiel des Helldunkels und die Erfahrung der Polyphonie: Mannigfaltigkeit zwischen und jenseits der Sinne” Wiener Digitale Revue 3 (2022) https://doi.org/10.25365/wdr-03-02-07 
  • „Polyphon gefasstes Weiss – das weiße Papier in Gertrud Kolmars Welten,” Yearbook for European Jewish Literature Studies 6:1 (2019), 207–232 

Book Chapters

  • „Mannichfache Wege gehen die Menschen – Idiorrhythmie als Methode in Novalis’ Die Lehrlinge zu Sais“ in: Quintus Immisch, Sara Bangert (eds.): Idiorrhythmie als narratives Konzept in Literatur und Kultur (De Gruyter, forthcoming 2025)
  • „Gertrud Kolmar und Chaim Nachman Bialik – Formen literarischer Renaissance zwischen Aggada und Poesie,“ in: Bettina Bannasch, Petro Rychlo (eds.), Formen des Magischen Realismus und die Literatur der Jüdischen Renaissance (V&R Unipress, 2021), 117­–142
  • “Unraveling Heimat – Recontextualizing Gertrud Kolmar’s Das preußische Wappenbuch,” in: Susanne Zepp et al. (eds.) Disseminating Jewish Literatures: Knowledge, Research, Curricula (De Gruyter, 2020), 89­–100

Coauthored Monograph

  • Together with Ofer Ashkenazi, Rebekka Grossmann, Sarah Segev: Still Lives. Jewish Photography in Nazi Germany (Penn University Press 2025)


Book Review

  • K. Ludwig Pfeiffer. Sociability and Society. Literature and the Symposium (Review), MLN 139.3 (2024), 661–664

 

Lectures

Selection (invited talks are marked with (*)):

  • “Zur Ethik und Poetik des Un-Stils: Überlegungen zum Verzicht auf die Einheitlichkeit des Stils im 20. Jahrhundert nach Hermann Broch,” Lebens-Stil/Schreib-Stil. Bourdieus soziologische Ästhetik, Universität Wien, November 2024
  • “Zur Rolle der Musik in der Klassik und Romantik,” guest lecutre in the lecture course Klassik und Romantik (Prof. Dr. Anja Lemke), Universität zu Köln, June 2024 (*)
  • “The Will of the Fürsprecher: On Asymmetry and Agency in Triangular Communication from the Hebrew Prophet to the Jewish Shtadlan,” Speaking for Others and Oneself. Triangular Communication: History and Critique. Yale University, September 2023 (*) 
  • “Zuhause im Archiv: Das Haus und sein Nachleben in deutsch-jüdischer Privatfotografie während des Dritten Reiches,” Sprachen des Archivs: online lecture series at the Centrums für Jüdische Studien der Karl-Franzens- Universität Graz, May 2023 (*)
  • “Hermann Broch: The Human Tragedy between the Origin of Language and the End of Art,” American Comparative Literature Association (ACLA), Chicago, March 2023 
  • “Unité, Chaos, Vielheit: Zur ästhetischen Rehabilitierung der Verwirrung auf dem Weg zu neuen Modellen von Koexistenz in Kunst und Gesellschaft im 18. Jahrhundert,” Einsprachigkeit, Synchronisierung und Gemeinschaft, University of Luxembourg, October 2022 (*)
  • “Presence, Absence, Reminiscence: The Home in German-Jewish Photography under Nazism,” A New Look at German-Jewish History Through Photography, German Historical Institute London, October 2022 (*)
  • “Photographic Ends: On Jewish Photography in Nazi Germany,” University of Nottingham & National Holocaust Centre and Museum, June 22nd, 2022 (*)
  • “From Problem to Ideal: Concepts of (musical) Romanticism and Realism in Dahlhaus, Adorno and Mann,” Romanticism and Realism: Between Germany and France, The Hebrew University Jerusalem, June 2022 (*)
  • “Radicalism, Reform, Madness: on Büchner’s Lenz and Maupassant’s Le Horla,” Nineteenth-Century Studies Association (NCSA), Rochester University, March 2022
  • “Wort und Geist, Ursprung und Ende – Sprache und Emanzipation zwischen Chajim Heymann Steinthal und Hermann Broch,” Emanzipation nach der Emanzipation. Jüdische Literatur, Philosophie und Geschichte von 1900 bis heute, Augsburg University, February 2022 (*)
  • “,Mannichfache Wege gehen die Menschen‘ – Idiorrhythmie als Methode und Idee der Poesie in Novalis‘ Die Lehrlinge zu Sais,” Idiorrhythmie als narratives Konzept in Literatur und Kultur, Tübingen University, February 2022
  • “The Actual History of the Last Image – Documentation, Narration, and Remembrance in German-Jewish Last Photos,” What’s New, What’s Next? Innovative Methods, New Sources, and Paradigm Shifts in Jewish Studies, POLIN Museum of the History of Polish Jews, October 2021
  • “Defining Resonance,” presented in the seminar Resonance in Art, Film, Literature, Music, and Theory, German Studies Association (GSA), Indianapolis, October 2021. 
  • “Die heilige Cäcilie oder die Gewalt der Musik als Kampffeld ästhetischer Paradigmen,” Berkeley-Cologne-Yale-Summer School, Cologne, July 2021
  • “A Novel, not a Sonata: Mann, Adorno, and the (Im)possibility of Writing Music as Literature,” Northeast Modern Language Association (NeMLA), March 2021  
  • “Das Spiel des Helldunkels und die Erfahrung der Polyphonie,” »sah ich mich rufen hören« Stimme(n): Polyphonie und Intermedialität, International Conference, Robert-Musil-Institut für Literaturforschung, Klagenfurt University, February 2021 
  •  “Gertrud Kolmar und Chaim Nachman Bialik - Zwischen Agadda und Poesie,” Magischer Realismus und Jüdische Renaissance, Augsburg Universität, August 2019 (*)
  • “Über den Knopf hinaus – Ingeborg Bachmann’s Ein Wildermuth and the trap of testimony,” Key Legal Concepts in Law, History and Literature, Freie Universität Berlin, November 2018 (*)
  • “Undefining Heimat – Gertrud Kolmar’s Preußishces Wappenbuch and its place within German Heimatliteratur,” Gentner International Symposium - Redefining and Integrating Modern Jewish Literary Studies, Freie Universität Berlin, June 2018 (*)