Dr. Alma Itzhaky

Zur Person / Vita

  • Seit Dezember 2022: Forschungsstipendiatin der Minerva Stiftung mit dem Projekt Gestörte Landschaften: Umweltimaginationen in der palästinensischen und israelischen Gegenwartskunst
  • 2018: Promotion in Philosophie an der Tel Aviv University zum Thema »Kunst als Handlung und als  Herstellung:  Zeitgenössische Kunst nach Hannah Arendts Vita Activa.« Betreuerin: Prof. Ruth Ronen
  • 2014–2015: Doctoral Fellow des Minerva Humanities Center an der Tel Aviv University mit dem Projekt Lexikon für Politische Theorie«
  • 2009–2011: MA in Philosophie im Rahmen des Adi Lautman Interdisciplinary Program for Outstanding Students an der Tel-Aviv University

Arbeitsschwerpunkte

  • Kunstphilosophie (moderne und zeitgenössische Kunst, Ontologie der Kunst, ästhetische Urteilskraft)
  • Kunst und politisches Handeln
  • Theorie der Öffentlichkeit
  • Ökologische Kunst und Ecocriticism
    Politische Ökologie

Publikationen

Aufsätze

  • Beyond the Distance: The Virtual Reality of the Image, in: Bezalel: Journal of Visual and Material Culture 8:1 [Hebräisch].
  • The aesthetic judgment ›This is art‹ in Stanley Cavell and Thierry de Duve, in: Journal of Aesthetics & Culture, 13.1 (2021), 1–10 (mit Pioter Shmugliakov)
  • New in Nature: Round Table on Onagers, Prickly Pears and People in Anthropocene Israel, in: Theory and Criticism (Winter 2022) (mit Ofri Ilani, Tamar Novick, Eran Schwarzfuchs und Gil Shani) [Hebräisch]

Aufsätze in Sammelbänden

  • Beyond the Distance – A Body,  in: Noa Yafe, Joshua Simon (Hg.): Beyond the Distance – A Distance. Mailand: Mousse Publishing 2020. 
    Judea Navalis. Mit Noa Rosenberg and Merhav Yeshorun. The Tel Aviv Museum of Art
  • All the Ships to Come, in: Steven Henry Madoff (Kurator): Exile; Host and Guest Exhibition Catalog. Tel Aviv Museum of Art.  

Kleinere Arbeiten

  • About Artists’ Livelihoods, in: Erev-Rav, 3.1 (2022) (Hebräisch).
    Belief and Disbelief in Painting, in: Hamidrasha 17. (2015) (Hebräisch).
  • And Reality Enters Your Film – Interview with Guy Ben-Ner and Avi Mograbi, in:  Hamidrasha 15.1 (2013) (Hebräisch).
  • Hey! Evet, I’m Gay and I’m Left: on Fluency, Stuttering and Fascism in Roee Rosen’s Out, in: Ma’arvon 8.1 (2012) (Hebräisch).

Übersetzungen

  • Colette Soler. Lacan, L’inconscient Reinventé. Übersetzung aus dem Französischen ins Hebräische. [הלא-מודע מומצא מחדש] Alma Itzhaky. Tel-Aviv: Resling 2018.
  • Jean Laplanche. Vie et Mort en Psychanalyse. [חיים ומוות בפסיכואנליזה] Übersetzung aus dem Französischen ins Hebräische. Alma Itzhaky. Tel-Aviv: Resling.

Vorträge

  • »Disturbed Landscapes in Palestinian and Israeli Contemporary Art« Workshop on Political Ecology in Israel/Palestine. The Martin Buber Society of Fellows in the Humanities and Social Sciences, The Hebrew University of Jerusalem. 2022
  • »Prospective and Retrospective Judgment: The Role of Aesthetic Judgment in Arendt’s Philosophy of Action« The European Society for Aesthetics annual conference, University of Barcelona. 2016
  • »Art as Action and as Work« The European Society for Aesthetics annual conference, University of Amsterdam. 2014
    »A Political Act Done with Colors« Authority in Education and Art, Beit-Berl College, Israel. 2012
  • »Music that Ceases from Being Written« Workshop on Improvisation, the Department of Philosophy and the Department of Musicology, the Tel-Aviv University, Israel. 2012

Lehre

Liberal Arts BA Program, Tel-Aviv University, Israel

  • WiSe 2021/2022: Philosophical Perspectives on Modern Art
  • WiSe2020/2021: Theories of the Public Sphere
  • SoSe 2020: Truth in Politics
  • SoSe 2019: Vita Activa: Philosophy and the Life of Practice

The Interdisciplinary School of Art, Shenkar College of Engineering, Design, and Art, Israel

  • 2021–2022: First Year Interdisciplinary Forum
  • 2020–2021: First Year Interdisciplinary Forum
  • 2017–2022: Drawing Studio
  • 2013–2017: Painting Studio