Berühren Denken
[Thinking Touch]
Etymologically, the term ‘theory’ traces back to ‘viewing.’ The theorist is commonly seen as a distanced observer. This volume, however, challenges this distanced position. The contributions build on a theoretical tradition oriented to the sense of touch as a corrective to the sense of vision. Tactile dimensions of experience such as touching have long been idealized as ‘immediate perception’ beyond any conceptual abstraction. Contrary to this, the authors in this volume examine the complex relation between touching and thinking as well as the conceptual complexities and potentials of touch. They examine not only the various concepts of touch in philosophy and art, but also the theoretical forms of thinking and writing that contain ‘touch’ in themselves.
Table of contents
- Vorwort
Andrea Erwig, Johannes Ungelenk | 7–14
Berührung und Theorie
- Was heißt Berühren Denken?
Johannes Ungelenk | 17–45 - Rethinking Romanticism with Spinoza: Encounter and Individuation in Novalis, Ritter, and Baader
Siarhei Biareishyk | 46–76 - »la femme ›se touche‹ tout le temps«. Berührung des Weiblichen (Luce Irigaray)
Hanna Sohns | 77–105 - Die (Un)lesbarkeit des Körpers denken. Haut in Jean-Luc Nancys Corpus
Alma Magdalene Knispel | 106–1118
Annäherung von der Phänomenologie
- Berührung beschreiben. Phänomenologie der Taktilität und der Haut – ausgehend von Edmund Husserl und Maurice Merleau-Ponty
Nicola Zambon | 121–141 - Im Zickzack. ›Betreffbarkeit‹ und Methode
Alexander Waszynski | 142–169 - Träume der Selbstbetastung: Hofmannsthal, Husserl, Palágyi
Anatol Heller | 170–190 - Auf Tuchfühlung. Alois Riegl oder die Erfindung des haptischen Sehens
Emmanuel Alloa | 193–212 - An Rilkes (sich) rührenden Figuren rühren
Johannes Ungelenk | 213–231 - »Sprache der Hände«. Plastisches Schreiben in Rilkes Rodin-Aufsatz
Sula Textor | 232–248 - »Eine Hand voll Innres«. Aporien der Berührung bei Rilke
Vera Kaulbarsch | 249–263
Grenzen berühren
- Pflanzlich werden. Berührung und Metamorphose bei Johann Wolfgang von Goethe, Emanuele Coccia und Helmuth Plessner
Sandra Fluhrer | 267–287 - Pende Tamen. Denken im Halbdurchlässigen und Benachbarten
Karin Harrasser | 288–309