Sirenen des Krieges
Diskursive und affektive Dimensionen des Ukraine-Konflikts
[Sirens of War. Discursive and Affective Dimensions of the Ukraine Conflict]
Before 2014, no one had reckoned with the outbreak of war in Eastern Ukraine. The speed with which the political crisis in one of the most stable former Soviet republics escalated, points not only to the strategic military and economic interests at stake. Although Russia and the Ukraine have for centuries shared a common history and close cultural ties, the conflict reveals deep mutual resentments and historico-political obsessions that have, in fact, been present for a long time in art works and cultural discourse.
In the Ukraine conflict, collective phantasies and historical myths of heroes and martyrs were restaged. Paradoxically though, the propensity to violence and belligerence with which all parties advanced this dynamic on local, national, and virtual levels, opened up new ways for artists and writers to overcome the perceived powerlessness and to take action. This development is deeply shaped by (post-)Soviet experiences and at the same time connected to global and media developments. The case studies in this book explore the affective and discursive dimensions of the conflict, thus contributing to a conceptualization of post-socialist societies and cultures in Eastern Europe.
Table of Contents
- Einleitung
Roman Dubasevych, Matthias Schwartz | 7–46
I. Gefühle im Krieg: Ressentiments und Reflexionen
- Abgründe und Beweggründe. Zu den affektiven Implikationen eines identitätspolitischen Konflikts
Tatiana Hofmann | 49–79 - In der Defensive? Russischsprachige Dichtung der heutigen Ukraine
Susi K. Frank | 41–81 - Ukraine und Russland: Synergie der Ressentiments
Igor Sid | 119–159 - No Good War: Die Ukraine und eine europäische Sinnkrise
Tarik Cyril Amar | 161–172
II. Helden sterben nicht: Figurationen der (De-)Eskalation
- »Helden sterben nicht«. Die Cyborgs vom Sergei-Prokofjew-Flughafen
Roman Dubasevych | 175–225 - Großmacht-Samizdat. Michail Jur’evs Drittes Imperium als alternativgeschichtliche Zivilisationsutopie
Nina Weller | 227–257 - Unsere Helden. Eine Inventur. Zu einer Ausstellung im Nationalen Kunstmuseum der Ukraine 2014/2015
Michael Fehr | 259–291 - Sencovs Camera
Kateryna Mishchenko | 293–304
III. Alltagswelten im Konflikt: Regionale Modelle von kollektiver Zugehörigkeit
- Hybride Raumproduktionen. Phantomgrenzen als Konzept zur Erklärung ambivalenter Identifikationsräume in der Ukraine
Sabine von Löwis | 307–327 - »Konservativer Internationalismus« oder »reaktiver Nationalismus«? Wir-Gruppen (post-)sowjetischer Separatismen im moldauischen Dnjestr-Tal und auf der Krim
Jan Zofka | 329–349 - Menschen im Ausnahmezustand: Der Wandel der Alltagswelt und Erklärungsmodelle des Krieges im Osten der Ukraine
Oksana Mikheieva | 351–370
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