The Face as Artifact in Art and Science
The perception, interpretation, and reading of faces is part of the search for human expression and identity. Therefore, the face functions as a human ID or proof of humanity. In the medical sciences and its imaging techniques as well as in literature and art, the face is of particular semantic importance, especially in connection to the topographic relation between surface and depth. At the same time, the depiction of the physiognomy (mimesis) and its symbolic transformation towards a visage (poiesis) is based on a duality that generally poses the question of representability. As the face experiences a boom in the age of Facebook, its medialization raises the question of its loss and effacement.
The research project saw the face not as a naturally given phenomenon, but rather as an image, sign, or concept, tracing one of the oldest topoi in art, literature, and science throughout history.
The ZfL project The Faces of Hell: Torsion and Disfiguration in Dante’s “Divina Commedia” and Selected Pictorial Genres headed by Mona Körte continued this research.
Fig.: Michael Druks: “Druksland Physical & Social, 15th January 1974, 11.30 am,” by courtesy of Beardsmore Gallery London, © Michael Druks
Publications
Randgänge des Gesichts
Kritische Perspektiven auf Sichtbarkeit und Entzug
Inventing Faces
Rhetorics of Portraiture between Renaissance and Modernism
Gesichtsauflösungen
Gesichter
Kulturgeschichtliche Szenen aus der Arbeit am Bildnis des Menschen
Gesicht im Porträt / Porträt ohne Gesicht
Events
Judith Elisabeth Weiss: Gesichtskonfrontationen. Zur Ästhetik der Frontalität
FH Bielefeld, FB Sozialwesen/Medienpraxis und Medienwissenschaft, Kurt-Schumacher-Str. 6, 33615 Bielefeld
Gesichtsauflösungen
ZfL, Schützenstr. 18, 10117 Berlin, 3. Et., Seminarraum 303
Skurrile Gesichtstransformationen: Kurzfilme (Jan Švankmajer, ČSSR 1964–1992)
Kino Arsenal, Potsdamer Str. 2, 10785 Berlin
Schwarze Gesichter: Guelwaar (Ousmane Sembene, SEN/F 1992)
Kino Arsenal, Potsdamer Str. 2, 10785 Berlin
Gesichtsverlust: Les yeux sans visage (Georges Franju, F/I 1959)
Kino Arsenal, Potsdamer Str. 2, 10785 Berlin
Gesichtertausch: Face/Off (John Woo, USA 1997)
Kino Arsenal, Potsdamer Str. 2, 10785 Berlin
Gesichtsdeformation als Attraktion: The Elephant Man (David Lynch, USA 1980)
Kino Arsenal, Potsdamer Str. 2, 10785 Berlin
Maske und Medium: Человек с Кино-Аппаратом (dt.: Der Mann mit der Kamera, Dziga Vertov, UdSSR 1929)
Kino Arsenal, Potsdamer Str. 2, 10785 Berlin
Schöpfung aus Lehm: Der Golem, wie er in die Welt kam (Paul Wegener, D 1920)
Kino Arsenal, Potsdamer Str. 2, 10785 Berlin
Gesichter – Faces
Akademie der Künste, Pariser Platz 4, 10117 Berlin
Media Response
Daniela Bohdes »Kunstgeschichte als physiognomische Wissenschaft« und ein von Sigrid Weigel herausgegebener Band über »Kulturgeschichtliche Szenen aus der Arbeit am Bildnis des Menschen«. Review by Claudia Schmölders, in: literaturkritik.de, 19 Oct 2013